آشپزی, بستنی, شکلات, شیرینی و دسر, مقاله ها, نان

صفر تا صد روش تبدیل گرم به پیمانه

یادگیری نحوه اندازه‌گیری مواد اولیه هنگام پخت و پز بسیار ضروری است. تعادل در انتخاب اندازه مواد تشکیل‌دهنده، آن چیزی است که باعث می‌شود طعم غذا خوب شود. همه ما می‌دانیم که اگر موادی بیش از اندازه وجود داشته باشد طعم غذا تغییر می‌کند. موادی مانند پیاز، سیب‌زمینی، هویج و … که در در اندازه‌های مختلف وجود دارند، معمولا به طور پیش‌فرض در اندازه متوسط برای آشپزی انتخاب می‌شوند. اما مواد فله‌ای مانند آرد، شکر، نمک، زردچوبه و … موادی هستند که باید به طور دقیق اندازه مشخصی داشته باشند. در آشپزخانه می‌توان حجم را به چند روش مختلف اندازه گیری کرد: قاشق، پیمانه، گرم، لیتر. پیمانه و گرم پرکاربردترین روش‌های اندازه‌گیری در آشپزی هستند. که در این‌جا تبدیل گرم به پیمانه برای ما حائز اهمیت است.
در گذشته از معیار گرم برای اندازه‌گیری مواد استفاده می‌کردند اما امروزه پیمانه یکی از پرطرفدارترین معیارهای اندازه‌گیری است، که برای طرفداران آشپزی بسیار کاربرد دارد. بنابراین روش تبدیل گرم به پیمانه یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که هر آشپزی باید با آن آشنایی پیدا کند.

پیمانه چیست؟

پیمانه ظرفی است که در آشپزی کاربرد زیادی دارد و برای اندازه‌گیری مواد اولیه از آن استفاده می‌شود. این ظرف براساس یک واحد رسمی در پخت و پز شناخته شده و وسیله بسیار دقیقی در دستورالعمل غذاهاست.

گرم چیست؟

گرم یکی از واحدهای اندازه‌گیری جرم در دستگاه متریک است. این واحد را با حرف g نمایش می‌دهند و یکی از کوچکترین واحدهای اندازه‌گیری وزن است. در حقیقت برای اندازه‌گیری وزن‌های خیلی کوچک از گرم استفاده می‌کنند که در آشپزی هم زیاد با آن مواجه می‌شوید، اما گاهی ممکن است به ترازو دسترسی نداشته باشید بنابراین باید تبدیل پیمانه به گرم را بلد باشید.

اهمیت روش تبدیل گرم به پیمانه

شاید بپرسید باتوجه به ابزارهای دقیق اندازه‌گیری مواد در آشپزی، چرا روش تبدیل گرم به پیمانه اهمیت دارد؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید.

  • ترازو آشپزخانه، وسیله‌ای است که شاید در اکثر آشپزخانه‌ها موجود نباشد، به همین در سال‌های اخیر دستورالعمل مواد اولیه آشپزی براساس پیمانه نوشته می‌شود، هم‌چنین
  • استفاده از پیمانه روش بسیار راحتی است که نتیجه خوب و قابل قبولی در آشپزی دارد.
  • مواد اولیه خشکی مانند آرد و شکر به دلیل متفاوت بودن روند فرآوری، در هر کشوری ممکن است حجم متفاوتی داشته باشند، به همین دلیل از معیار حجم به جا وزن استفاده
  • می‌شود که معمولا پیمانه‌ها مطئمن‌ترین وسیله اندازه‌گیری در سطح بین‌الملل هستند.
  • پیمانه وسیله بسیار ارزان و سبکی است که در هر شرایطی می‌توانید آن را با خود حمل کنید و در شیرینی‌پزی از آن استفاده کنید.

 

استفاده از روش تبدیل گرم به پیمانه برای هر آشپزی ضروری است.

پیمانه وسیله بسیار دقیقی در اندازه‌گیری مواد اولیه پخت و پز است.

برای اندازه‌گیری مواد فله‌ای و خشک باید از ابزارهای دقیق اندازه‌گیری مانند پیمانه استفاده کنید.

انواع پیمانه‌ها را بشناسید

بی‌شک مطمئن‌ترین راه برای انداه‌گیری مواد اولیه در آشپزی، استفاده از پیمانه است اما فراموش نکنید که اگر به طور حرفه‌ای آشپزی و شیرینی‌پزی می‌کنید، وجود پیمانه و ترازو، به طور هم‌زمان در آشپزخانه لازم است. پیمانه‌ها در انواع مختلفی وجود دارند از جمله پلاستیکی، استیل و چینی. شما برحسب سلیقه و نیاز خود می‌توانید هر کدام را که مایل هستید تهیه کنید.

برای حرفه ای شدن در شیرینی پزی در دوره شیرینی و دسر ما شرکت کنید.

چگونه از پیمانه برای اندازه‌گیری استفاده کنیم؟
مواد آردی و فله: قبل از اندازه‌گیری مواد فله‌ای، حتما با استفاده از قاشق آن را هم بزنید تا از حالت فشردگی و بهم چسبیدگی خارج شوند. اگر در حالت فشرده با پیمانه اندازه‌گیری کنید، حجم وسیعی از پیمانه را اشغال می‌کنند و اندازه‌گیری دقیق نخواهد داشت.
می‌توانید با استفاده از قاشق چای خوری پیمانه را پر کنید.

نکته: پیمانه را داخل ظرف پر از شکر، آرد، پودر قند و … فرو نکنید زیرا به علت فشردگی مواد آردی، پیمانه بیش از حد پر می‌شود و اندازه‌گیری دقیق نیست.
نکته: فراموش نکنید که روی ظرف را با چاقو یا کارد صاف کنید تا مواد اضافی از پیمانه بریزد.
اندازه‌گیری مواد مرطوب: برای اندازه‌گیری کره، شکلات و کره بادام زمینی باید با استفاده از قاشق، پیمانه مورد نظر را پر کنید، سپس بعد از پر کردن پیمانه برای فشرده کردن مواد با استفاده از چاقو یا کارد سطح پیمانه را صاف کنید.
نکته: در اندازه‌گیری مواد مرطوب مانند خامه، کره، شکلات و … فشرده بودن مواد در پیمانه الزامی است.

اندازه‌گیری مایعات: اندازه‌گیری مایعات با پیمانه بسیار راحت است، تنها کاری که لازم است انجام دهید، باید مایع مورد نظر را تا سر پیمانه پر کنید. برای راحتی بیشتر در اندازه‌گیری مایعات، می‌توانید از پارچ‌های مدرج استفاده کنید.

پیمانه‌ها در انواع پلاستیکی، استیل و چینی در بازار موجود هستند.
برای اندازه‌گیری مواد فله‌ای، ذرات نباید حالت فشرده داشته باشند.
برای اندازه‌گیری مواد مرطوب، فشرده بودن مواد الزامی است.

یک پیمانه چند گرم است؟

همانطور که خدمت شما گفتیم روش تبدیل گرم به پیمانه از پرکاربردترین روش‌های اندازه‌گیری مواد است، این روش علاوه‌بر کاربردی که در پخت و پز دارد، در موقعیت‌‌هایی که ممکن است شما به ترازو دسترسی نداشته باشید، می‌توانید به سادگی از روش تبدیل گرم به پیمانه برای انجام کار خود استفاده کنید، اما ممکن است بپرسید یک پیمانه چند گرم است؟ برای پاسخ به این سوال به جدولی که کارشناسان گروه بیک آکادمی برای شما جمع‌آوری کردند، دقت بفرمایید.

 

 

یک پیمانه آرد 125 گرم
یک پیمانه نشاسته ذرت 125 گرم
یک پیمانه آرد ذرت 150 گرم
یک پیمانه کره 200 گرم
یک پیمانه شکر 200 گرم
یک پیمانه شکر قهوه ای 210 گرم
یک پیمانه پودر کاکائو 100 گرم
یک پیمانه پودر قند 120 گرم
یک پیمانه روغن مایع 224 گرم
یک پیمانه ماست 240 گرم
یک پیمانه شکلات چیپسی 170 گرم
یک پیمانه روغن جامد 150 گرم
یک پیمانه کشمش 150 گرم
یک پیمانه بادوم، گردو، فندق خرد شده 100 گرم
یک چهارم پیمانه کره 57 گرم
یک سوم پیمانه کره 76 گرم
نصف پیمانه کره 113 گرم
1 پیمانه کره 227 گرم
یک هشتم پیمانه آرد 16 گرم
یک چهارم پیمانه آرد 32 گرم
یک سوم پیمانه آرد 43 گرم
یک دوم پیمانه آرد 64 گرم
دو سوم پیمانه آرد 85 گرم
سه چهارم پیمانه آرد 96 گرم
یک چهارم پیمانه آرد نان 34 گرم
یک سوم پیمانه آرد نان 45 گرم
یک دوم پیمانه آرد نان 68 گرم
یک پیمانه آرد نان 136 گرم
یک چهارم پیمانه غلات 21 گرم
یک سوم پیمانه غلات 28 گرم
یک دوم پیمانه غلات 43 گرم
یک پیمانه غلات 85 گرم
یک چهارم پیمانه شکر 50 گرم
یک سوم پیمانه شکر 67 گرم
دو سوم پیمانه شکر 134 گرم
سه چهارم پیمانه شکر 150 گرم
یک چهارم پیمانه شکر قهوه‌ای 55 گرم
یک سوم پیمانه شکر قهوه‌ای 73 گرم
یک دوم پیمانه شکر قهوه‌ای 110 گرم
یک پیمانه شکر قهوه‌ای 220 گرم
یک چهارم پیمانه عسل 85 گرم
یک سوم پیمانه عسل 113 گرم
یک دوم پیمانه عسل 170 گرم
دو سوم پیمانه عسل 227 گرم
سه چهارم پیمانه عسل 255 گرم
یک پیمانه عسل 340 گرم

اگر شما جزء افرادی هستید که به آشپزی و شیرینی‌پزی علاقه دارید باید با روش تبدیل گرم به پیمانه آشنایی داشته باشید، تا یک آشپز ماهر، با نتیجه دلخواه باشید. برای آشنایی بیشتر با روش تبدیل گرم به پیمانه و یادگیری انواع دستورالعمل‌های آشپزی، می‌توانید در دوره‌های آموزشی بیک آکادمی شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید