آشپزی, مقاله ها

گارنیش غذا چیست؟ هرآنچه نیاز است از امضای سرآشپز بدانید

حتما تا به حال برای شما پیش آمده که با ظرف غذایی روبه‌رو شوید که به لحاظ زیبایی بصری به حدی هیجان‌انگیز و وسوسه کننده باشد، که قبل از صرف آن، با گوشی از ظرف غذا عکس بگیرید. امروزه یکی از مهم‌ترین مباحثی که در دنیا آشپزی با آن روبه‌رو هستیم تزئین و دیزاین غذا یا به صورت علمی‌تر گارنیش است. بنابراین اگر شما جزء افرادی هستید که علاقه زیادی به هنر آشپزی و دیزاین غذاها دارید، این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله با کمک کارشناسان بیک آکادمی تصمیم گرفتیم شما را به طور کامل با مفهوم گارنیش آشنا کنیم. پس همراه ما باشید تا اصول اولیه را به طور مختصر خدمت شما بگوییم.

گارنیش در اصل همان دورچینی است که در تزئین و دیزاین غذا به کار می‌بریم و معنا اصلی کلمه گارنیش یعنی چاشنی و آرایش غذاها. گارنیش‌ در سرو غذا علاوه‌بر زیبایی بصری که در نظر مخاطب ایجاد می‌کند، غذا شما را کامل هم کرده و باعث می‌شود که غذا طعم و عطر به خصوصی داشته باشد. در حقیقت گارنیش امضا یک آشپز است.

گارنیش غذا چیست؟

یکی از سوالات متداولی که اکثر هنرجویان و کاربران از ما می‌پرسند، این است که گارنیش غذا چیست؟ گارنیش ماده‌ای است که برای دیزاین همراه با ظرف غذا یا نوشیدنی سرو می‌شود. بعضی از گارنیش‌ها فقط برای دیزاین و زیبایی آیتم‌های بصری انتخاب می‌شوند و برخی دیگر طعمی را به غذا اضافه می‌کنند. در ادامه شما را با انواع گارنیش آشنا می‌کنیم.

سبزیجات

از پر کاربردترین موادی که در گارنیش به کار می‌رود، گوجه گیلاسی، گیشنیز، جعفری، ریحان و کلم بروکلی است. چینش خلاقانه مواد، برش‌های منحصر به فرد سبزیجات و نقاشی های زیبا با انواع سس، ایده هایی برای خلق یک گارنیش خاص است.

یکی از معروف‌ترین سبزیجاتی که به عنوان گارنیش مورد استفاده قرار می‌گیرد، جعفری است. انتخاب سبزیجات به عنوان گارنیش محدود به جعفری نیست، بلکه شما با خلاقیت می‌توانید انواع سبزیجات را به عنوان گارنیش غذا انتخاب کنید و آن را به سلیقه خود قالب و برش بزنید.

از سبزیجات می توانید به صورت خام یا پخته در بشقاب غذا به عنوان گارنیش استفاده کنید. بیشتر افراد حالت تفت داده سبزیجات را انتخاب می‌کنند، ولی باید بدانید که ارزش غذایی سبزیجات به صورت نیم پز، بسیار بیشتر از حالت تفت داده است.

سس‌ها

سس‌ها نیز از قدیم به عنوان گارنیش شناخته می‌شدند. با گذاشتن ظرف سس در کنار غذا، از لحاظ ظاهری، غذا جلوه زیبایی پیدا می‌کند و از لحاظ بهداشتی هم هر شخصی از ظرف سس خودش استفاده می‌کند.

از طعم‌دهنده‌ها استفاده کنید!

از انواع طعم‌دهنده‌ها مانند وانیل، دارچین، زعفران و … در درست کردن گارنیش استفاده کنید. البته به این نکته دقت کنید که طعم‌دهنده‌هایی که انتخاب می‌کنید، باید با طعم اصلی غذا شما هماهنگی داشته باشند.

خلاق باشید!

یک آشپز موفق شخصی است که خلاقیت خود را در آشپزی بروز دهد. اعتماد به نفس داشته باشید و ایده‌ای که در ذهن دارید را در گارنیش غذا پیاده کنید. اگر شکست خوردید ناامید نشوید، بلکه دوباره امتحان کنید.

علاوه‌بر طعم، گارنیش غذا هم در نتیجه نهایی آشپزی تاثیرگذار است.

از خلاقیت و ایده‌های خود در گارنیش استفاده کنید.

در گارنیش از انواع‌ سس‌ها، سبزیجات و طعم‌دهنده‌ها استفاده کنید.

اصول اولیه در گارنیش غذا

انتخاب مواد اولیه در طبخ غذا اولین گام مهم شماست. مواد اولیه‌ای که برای سرو غذا انتخاب می‌کنید باید به لحاظ طعم، بایکدیگر تناسب داشته باشند سپس این مواد در کنار یکدیگر ظاهر غذا را وسوسه‌انگیز جلوه دهند. فراموش نکنید غذایی که سرو می‌کنید، اول باید از دید بصری خوشمزه به نظر برسد و بعد طعم لذیذی داشته باشد.

1. انتخاب رنگ‌بندی

انتخاب رنگ‌بندی برای غذایی که سرو می‌کنید دومین قدم مهم در گارنیش غذا است. ظرف غذا باید رنگ داشته باشد، از غذاهای تک رنگ پرهیز کنید، این غذاها در نظر هیچ فردی خوشمزه و هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد. بر اساس تحقیقات گروه بیک آکادمی، غذاهایی که از ترکیب رنگ‌های روشن درست شدند، بسیار بیشتر محرک اشتها هستند ولی به این معنی نیست که غذاهای رنگ و رو رفته را برای سرو کردن انتخاب کنید.
برای درک بهتر این موضوع فرض کنید؛ یک غذا پروتئینی مانند مرغ که تنوع رنگی ندارد را برای شما حاضر کنند، مسلما شما با دیدن این ظرف غذا هیجان‌زده و گرسنه نمی‌شوید. حال فرض کنید که این غذا را همراه با سبزیجات متنوع مانند سس آووکادو، گوجه گیلاسی، قارچ و … برای شما سرو کنند، احساس شما بعد از دیدن این ظرف هیجان‌انگیز، چیست؟ بله، اشتها شما برانگیخته شده است.

2. ارتفاع غذا

یکی دیگر از اصول تاثیرگذار در دیزاین غذا، ارتفاع است. شما به عنوان آشپز صرفا نباید به فکر پر کردن ظرف غذا باشید، بلکه موظف هستید لایه‌بندی غذاها را با ابعادی متناسب و زیبا انجام دهید، تا ظرف غذا ظاهری زننده پیدا نکند.

رعایت اصول مهم در ارتفاع غذا

  • مواد اولیه غذا را به صورت متناسب روی هم بچینید یا تکیه دهید.
  • از سس‌ها به عنوان پایه دیزاین استفاده کنید و مواد غذایی را روی سس‌ها بچینید.
  • مواد مختلف را روی هم به طور خلاقانه قرار دهید، برای مثال می‌توانید روی مواد پروتئینی، مواد نشاسته‌ای یا سبزیجات را قرار دهید.

3. دیزاین

همانطور که در ابتدا مقاله هم گفتیم، دیزاین یا گارنیش علاوه‌بر زیبایی ظاهری به غذا، در طعم دادن غذا هم تاثیرگذار است. پس در دیزاین علاوه‌بر زیبایی در بهبود طعم غذا هم استفاده کنید.

دو تکنینک مهم در دیزاین

  • سبزیجات تازه مانند گشنیز، جعفری، نعنا را فراموش نکنید، این سبزیجات علاوه‌بر زیبایی و طعم، طبق مقاله جدول کالری منفی، درتناسب اندام و حفظ سلامتی شما هم بسیار موثر هستند.
  • لیمو را برای دیزاین غذا فراموش نکنید. می‌توانید از برش‌های لیمو یا پوست رنده شده لیمو، در تزئین غذا و بهتر کردن ظاهر غذا کمک بگیرید.

نکته: در دیزاین ظرف غذا زیاده‌روی نکنید، شلوغی بیش از حد در ظرف غذا، کور کننده اشتهاست.

در رنگ‌بندی غذا ایده‌پردازی کنید.

در گارنیش از لیمو استفاده کنید.

ارتفاع، رنگ‌بندی، انتخاب مواد اولیه مناسب و … از مواردی است باعث می‌شود غذا بی‌نظیری سرو کنید.

4. در آشپزی با رنگ‌ها بازی کنید

به آشپزی به عنوان راهی برای سیر شدن شکم نگاه نکنید! آشپزی یک هنر است که می‌توانید در آن ایده‌پردازی کنید و خلاقیت خود را بروز دهید. با رنگ‌ها بازی کنید تا ظرف غذایی که سرو می‌کنید بی‌نظیر شود. در این قسمت برخی از نکاتی که باعث می‌شود غذا شما خوش رنگ شود را خدمت شما می‌گوییم.

  • سبزیجات را بیش از حد تفت ندهید، بلکه به مقدار بسیار کم، آن‌ها را بخارپز کنید تا ظاهری سوخته و له شده پیدا نکنند. بخارپز کردن، یکی از روش‌هایی است که رنگ زیبایی به گارنیش غذا شما می‌بخشد.

نکته: سبزیجات را پس از آبپز کردن، در آب یخ فرو ببرید تا رنگ مطلوب و اولیه خود را حفظ کنند.

  • موادی مانند پیاز، هویج، کلم و … را تا حدی سرخ کنید که رنگ طلایی پیدا کنند.
  • روغن اضافی غذا را حتما با استفاده از یک پارچه تمیز بگیرید. ظرف غذا پر روغن و چرب اصلا ظاهر زیبایی ندارد.

چند ترفند مهم در گارنیش

کارشناسان بیک آکادمی در اتاق فکرهایی که برگذار کردند، تعدادی از نکات مهم که در بهبود گارنیش غذا تاثیرگذار است را برای شما آماده کردند که به شرح زیر است.

  • از آب و روغن برای تازه شدن مواد غذایی استفاده کنید.
  • بافت و اجزا مختلف غذا را با هم ترکیب کنید.
  • برای خوش طعم و رنگ شدن غذا، آب گوشت و سبزیجات را روی مواد غذایی بریزید.
  • در دوره‌های تخصصی بیک آکادمی شرکت کنید تا تکنینک‌ها و متدهای روز دنیا آشپزی را بهتر بشناسید.
  • هنگام سرو برنج و پاستا، به صورت کپه‌ای آن را در ظرف قرار دهید.

در این مطلب می توانید صفر تا صد طرز تهیه پاستا آلفردو را یاد بگیرید.

هنگامی که از گارنیش غذا صحبت می‌کنید، علاوه‌بر طعم بی‌نظیر غذا، باید به دیزاین ظرف غذا هم اهمیت بدهید. رنگ، اندازه و شکل جزء ارکانی هستند که ظاهر غذا را زیبا می‌کنند. اگر علاقمند به آشنایی بیشتر با هنر آشپزی و گارنیش هستید، با تیم پشتیبانی بیک آکادمی تماس بگیرید تا هماهنگی‌های لازم برای شرکت در کلاس‌های ما را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید