آشپزی, مقاله ها

با صفر تا صد مدیریت رستوران آشنا شوید

امروزه صنعت غذا یکی از تجارت‌های پردرآمد جهان است، به همین دلیل با افزایش چشم‌گیر رستوران‌ها روبه‌رو هستیم که رقابت سختی بین مدیران این کسب‌ و کار وجود دارد. یک مدیر باتجربه و قابل، می‌تواند درآمد خوبی از این شغل داشته باشد ولی به دلیل رقابت سختی که در این شغل وجود دارد، مدیریت رستوران‌ کار آسانی نیست و اگر فوت و فن این شغل را ندانید به سادگی در این عرصه شکست می‌خورید. در این مقاله تصمیم داریم شما را با مدیریت رستوران آشنا کنیم سپس نکات مهم مربوط به این شغل را در اختیار شما قرار دهیم.

 

وظایف و نحوه مدیریت رستوران

برای مدیریت رستوران باید به دانش و مهارت‌های مدیریتی در این زمینه آگاهی داشته باشید و تمام تمرکز خود را معطوف به غذا و رستوران خود کنید. شرکت در دوره‌های آموزشی یکی از فرصت‌هایی است که شما را با چالش‌های این شغل و نحوه مدیریت آن، آشنا می‌کند. در ادامه وظایف، نحوه مدیریت رستوران و دوره‌های تخصصی این شغل را به شما معرفی می‌کنیم.

 با انرژی باشید!

انرژی مثبت شما در فضا رستوران و روحیه پرسنل تاثیر می‌گذارد، به نحوی که حتی مشتریان نیز این انرژی را دریافت می‌کنند. اگر بد اخلاق و کم انرژی باشید ممکن است کارکنان نیز برخورد خوبی با مشتریان نداشته باشند. این امر باعث می‌شود مشتریان رستوران شما را ترک کنند و همیشه از آن خاطره بدی داشته باشند.

خلاق باشید!

شاید تصور کنید که خلاقیت و نوآوری در مدیریت رستوران معنایی ندارد، ولی اشتباه می‌کنید! همان‌طور که گفتیم در این شغل شما با رقبا زیادی روبه‌رو می‌شوید که برای پایدار ماندن در این عرصه باید متفاوت عمل کنید، در غیر این صورت شکست می‌خورید. تحول در سیستم حسابداری، استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریتی، نوآوری در چرخه تامین نیاز مشتری و … از مواردی است که باعث متفاوت بودن کسب و کار شما می‌شود.

پرسنل را خانواده خود بدانید!

سعی کنید مبنا مدیریت خود را برپایه همکاری بگذارید، راه‌ و روش مدیریتی که در گذشته حاکم بود را فراموش کنید، دیگر دوره مدیر و زیردست تمام شده است. پرسنل را جزء خانواده خود بدانید و رفتار شفافی با آنان داشته باشید هم‌چنین کارکنان خود را از اتفاقاتی که در رستوران رخ می‌دهد آگاه کنید.

مسئولیت‌ها را مشخص کنید

شما به عنوان مدیر باید مسئولیت بیشتر امور رستوران را به عهده بگیرید ولی ممکن است به دلیل اتفاق خاصی نتوانید همه کارها را مدیریت کنید، در این حالت چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ رستوران دچار هرج و مرج می‌شود و خسارت مالی زیادی می‌بینید. بنابراین بهتر است از همان ابتدا پرسنل رستوران را درگیر مسائل رستوران کنید و مسئولیت‌ها مختلف به آنان بسپارید.

برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی مهم‌ترین مسئولیت یک مدیر است. شما باید برای تمام روزهای آینده برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید تا در هنگام مواجه شدن با چالش‌ها و مشکلات، به نحو احسن آن را پشت سر بگذارید.

از اشتباهات پرهیز کنید

همه انسان‌ها دچار خطا و اشتباه می‌شوند و این امر در حیطه کاری هم وجود دارد. اگر از شما به عنوان مدیر یک رستوران اشتباهی سر زد، حتما آن را بپذیرید و برای رفع آن راه‌حلی پیدا کنید، تصور نکنید چون مدیر هستید هیچ خطایی از شما سر نمی‌زند.

مانند بقیه پرسنل کار کنید

این تصور که مدیر هستید و فقط وظیفه شما پشت میز نشستن است را کامل دور بریزید! شما با بقیه پرسنل هیچ تفاوتی ندارید و باید پا به پا بقیه کار کنید، حتی بیشتر از آن‌ها! بنابراین سعی کنید مهارت‌های خود را به‌روز کنید و همیشه پرانرژی باشید.

همیشه حق با مشتری است

این جمله طلایی را به خاطر بسپارید، همیشه حق با مشتری است! این جمله کلید موفقیت شما در هر کسب و کاری است. ممکن است واقعا حق با مشتری نباشد و بی‌دلیل از چیزی شکایت کند، ولی شما موظف هستید حرف‌های او را بشنوید و بگویید حق با اوست، تا دوباره شما را انتخاب کند. از بحث کردن با مشتری جدا بپرهیزید! زیرا در این صورت بقیه مشتری‌ها نیز متوجه جروبحث شما می‌شوند و حق را به مشتری شاکی می‌دهند.

تبلیغات کنید

یکی از وظایفی که به عنوان مدیر به عهده شماست تبلیغات است. برای تبلیغات رستوران می‌توانید از روزنامه‌ها، بیلبورد، شبکه‌های اجتماعی و … استفاده کنید.

انتظارات خود را از پرسنل بیان کنید

همه افرادی که در رستوران شما کار می‌کنند باید بهترین عملکرد را از خود نشان بدهند. شما به عنوان مدیر وظیفه دارید قوانین، ساعت کار، حقوق، وظایف، پاداش و … را برای آنان مشخص کنید، هم‌چنین اگر یکی از پرسنل شما با مشکلی مواجه شده است حتما مشکل وی را پیگیری کرده و و اگر می‌توانید آن را برطرف کنید، در این صورت کیفیت عملکرد رستوران شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

نظارت برخدمات

متفاوت باشید! به مشتریان در بدو ورود خوش‌آمد بگویید و سعی کنید به شیوه‌ای متفاوت از آنان استقبال کنید.

بر صندوق نظارت کنید

میزان فروش رستوران را به صورت هفتگی یا ماهانه چک کنید و برای قسمت‌های مختلف برنامه‌ریزی مالی درنظر بگیرید.

به روز رسانی منو

با گذر زمان طبیعی است که افزایش قیمت داشته باشید، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است اینکه قیمت‌ها را حتما به‌روز کنید و سعی کنید لیست غذاهای جدید به منو رستوران اضافه کنید.

دیگر وظایف مدیر رستوران به شرح زیر است:

  • انتخاب و لیست منو
  • استخدام سایر پرسنل
  • تبلیغات آفلاین و آنلاین
  • برگذاری دوره‌های آموزشی و تخصصی برای پرسنل
  • روحیه و انگیزه به پرسنل
  • رسیدگی به مشکلات پرسنل
  • تقسیم وظایف
  • چیدمان شیفت‌های کاری
  • مهارت کافی در برخورد با مشتری
  • رفتار مودبانه با مشتری
  • تهیه امکانات رفاهی برای مشتریان
  • طراحی فضا داخلی رستوران
  • روابط اجتماعی قوی
  • برنامه‌ریزی‌های مالی
  • روحیه تیمی
  • نظارت بر نحوه خدمات و سرویس‌دهی به مشتریان
  • توانایی برقراری آرامش در رستوران
  • توانایی کافی در مدیریت بهداشتی و امنیت رستوران

مدیریت رستوران یکی از مشاغل بسیار پردرآمد جهان است که برای ورود به این شغل باید مهارت‌‌های لازم برای مدیریت رستوران را آموزش ببینید.
به عنوان یک مدیر باید پرانرژی، خلاق، با برنامه و … باشید تا در این عرصه با موفیقت روبه‌رو شوید.

هویت رستوران چیست؟

منو، هویت اصلی رستوران شما است. لیست منو شما و کیفیت غذایی که سرو می‌کنید باید به گونه‌ای باشد که خاطره‌ای تکرار نشدنی برای مشتریان شما رقم بزند. سعی کنید منحصر به فرد باشید از غذاهای خاص و لذیذی که در منو رستوران‌های دیگر وجود ندارد استفاده کنید. حتی اگر از غذاهای عمومی استفاده می‌کنید کیفیت آن را بالا ببرید، برای این کار به یک سرآشپز حرفه‌ای اعتماد کنید تا با مواد اولیه طبیعی و غذای‌های فوق العاده، نام رستوران شما را زبانزد کند.
افرادی که در رستوران استخدام می‌کنید باید برخورد خوبی با مشتریان داشته باشند، سعی کنید در برخورد با مشتری یک نوع رفتار دستوری برای خود و کارکنان تعریف کنید. مثلا اگر مشتری ناراضی و شاکی بود از بحث با او خودداری کنید، مشتری را راضی نگه دارید و از پرسنل هم بخواهید همین رفتار را داشته باشند.
اگر کسب و کار شما با شکست روبه‌رو شود مقصرش خودتان هستید، شما به عنوان مدیر باید تمام قسمت‌های رستوران را مدیریت کنید. سعی کنید انتقادپذیر باشید و از شکست‌ها درس بگیرید، هم‌چنین از پرسنل خود بخواهید برای پیشرفت کسب و کار، پیشنهادات، مشکلات و راه‌حل‌های خود را اعلام کنند.

تحصیلات و نحوه ورود به رستوران‌داری

شاید تصور کنید برای ورود به این عرصه صرفا داشتن سرمایه، کافی است، اما تصور شما کاملا اشتباه است! افرادی که علاقمند به مدیریت رستوران هستند باید استاندارد‌های آموزشی این شغل را آموزش ببینند تا در این عرصه موفق شوند. برای مدیریت رستوران می‌توانید از سطوح پایین‌تر این عرصه شروع کنید و کم‌کم به مرور زمان تجربه و مهارت کافی کسب کنید، تا به درجه مدیریت برسید. شرکت در رشته‌های هتل‌داری یکی از شاخه‌هایی است که به شما در این حوزه کمک شایانی می‌کند، هم‌چنین می‌توانید در دوره‌های آموزشی که بیک آکادمی برگذار می‌کند شرکت کنید تا بهتر بتوانید بخش‌های مختلف یک رستوران را مدیریت کنید.
مدیر رستوران می‌تواند در هتل‌ها، فست‌فود، کافی‌شاپ و … تجربه و مهارت کسب کند و سپس رستوران خود را افتتاح کند. صنعت غذا جزء مشاغل پردرآمد است و پیش‌بینی می‌شود آینده خوبی در انتظار این شغل باشد. اگر شما مدیر توانمندی باشید می‌توانید شعبه‌های متعددی در سطح کشور افتتاح کنید، که به این ترتیب فرصت‌های شغلی خوبی نیز برای افراد جامعه فراهم کرده‌اید.

لیست منو رستوران هویت کسب‌ و کار شماست. از غذاهای جدید و منحصر به فرد در منو استفاده کنید.
برای ورود به شغل رستوران‌داری باید مهارت و تجربه‌های لازم را کسب کنید تا بتوانید یک مدیر موفق باشید.

میزان درآمد مدیریت رستوران

مدیریت رستوران شغل بسیار پردرآمدی است اما اطلاعات کامل و معتبری از میزان درآمد این شغل در کشور ایران وجود ندارد. درآمد این شغل باتوجه به مهارت مدیر، اندازه رستوران، تعداد پرسنل و … متفاوت است. اما درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان به شرح زیر است.

درآمد مدیریت رستوران در استرالیا

میزان درآمد این شغل در کشور استرالیا 45.600 دلار است.

درآمد مدیریت رستوران در کشور انگلیس

میزان درآمد در کشور انگلیس بازه گسترده تری را در بر می‌گیرد، این بازه بین 27.500 تا 61.000 دلار متغیر است.

8 ترفند مهم در نحوه مدیریت رستوران

مشتریان انتظار را دوست ندارند بنابراین در روزهایی که رستوران شما شلوغ است، باید این شلوغی را مدیریت کنید تا مشتریان راضی بمانند. گروه بیک آکادمی طی اتاق فکرهایی که با اعضا تیم خود داشته است 8 ترفند مهم که به شما در مدیریت بهتر رستوران کمک می‌کند را جمع‌آوری کرده است.

  1. کیفیت غذاها را بیشتر کنید.
  2. با یک لیوان آب‌میوه، نوشابه یا چای رایگان از مشتریان استقبال کنید.
  3. از امکانات و وسایلی استفاده کنید که در زمان انتظار، مشتری با آن سرگرم شود.
  4. به نظافت و بهداشت رستوران توجه ویژه کنید.
  5. در مناسبت‌های خاص از تخفیف استفاده کنید.
  6. سرعت خدمات و سرویس‌دهی به مشتریان را افزایش دهید.
  7. برای مشتریان پارکینگ در نظر بگیرید تا با خیال آسوده اتومبیل خود را پارک کنند.
  8. در منوی خود بخشی برای محاسبه کالری غذا قرار داده تا مشتریان از میزان کالری غذاها با خبر شوند.

برای راه‌اندازی یک رستوران صرفا بودجه و سرمایه ملاک نیست، بلکه شما باید مهارت و اطلاعات کامل در زمینه مدیریت رستوران را داشته باشید. به شما پیشنهاد می‌کنیم در کلاس‌های آموزشی بیک آکادمی شرکت کنید تا بتوانید با سایر قسمت‌های رستوران‌داری، نحوه مدیریت، سرو غذا و … آشنا شوید، هم‌چنین نظرات و پیشنهادات خود را نیز با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید